Vajon hogyan élik meg a fiatalok a klímaváltozás kérdéseit, mennyire tudatosak vásárláskor és mennyire tartják fontosnak a szelektív hulladékgyűjtést? Ezekben a témákban kérdeztük a pécsi és a miskolci egyetemi aktivitásaink során a hallgatókat.
A több mint egy éve futó HELLoALU kampányt a HELL azzal a céllal indította el, hogy a fogyasztókat különböző interaktív aktivitásokba bevonva edukálja és közös cselekvésre ösztönözze. Az eddig megvalósult aktivitások jól mutatták, hogy a fogyasztók nagyon nyitottak erre.
A fiatalok edukációjára kiemelten nagy szerepet fordít a kampány, ezért idén áprilisban és májusban két egyetemi aktivitás is megvalósult. A Pécsi Tudomány Egyetemen egy hetes, a Miskolci Egyetemen pedig egy hónapos aludoboz visszagyűjtés zajlott. A összegyűlt dobozszámok is jól tükrözik a fiatalok érdeklődését a fenntarthatóság iránt, Pécsett 7 nap alatt 3.700, Miskolcon az egy hónap alatt 10.213 dobozt gyűjtöttek vissza.
A klímaváltozás által kiváltott érzelmek a tehetetlenségtől az optimizmusig terjednek
Ahhoz, hogy minél jobban megértsük a fiatalok jelenlegi gondolatait, hozzáállását a fenntartható fejlődés kérdéseihez online kérdőív keretében kérdeztük a pécsi és a miskolci hallgatókat. Összesen 336 fiataltól kaptunk választ, akiknek közel 80%-át rendszeresen, akár napi szinten foglalkoztatja a klímaváltozás. Ez a kihívás nagyon változatos érzelmeket mozgat meg a tehetetlenségen, a dühön és a szorongáson át egészen az optimizmusig, tettrekészségig. Szerencsére a hallgatók több mint 50% az utóbbi érzelmekkel áll a klímaváltozás adta problémákhoz. A szorongás oldásában a cselekvési lehetőségek ismeretének nagyon fontos szerepe van. A hallgatók háromnegyede tisztában van azzal, hogy a mindennapokban milyen lépéseket tud tenni egy fenntarthatóbb életvitelért, szintén hasonló arányában érzik, hogy a klímaváltozás hatással van bizonyos kérdésekre az életükben, de még nem befolyásolja azt jelentősen.
A cégek feladata túlmutat a termékek legyártásán
A klímaváltozással kapcsolatos érzelmek mellett a tudatos fogyasztásról is kérdeztük a hallgatókat, akiknek jelentős többsége, 82%-a figyel arra, hogy egy termék túl van-e csomagolva. Vásárláskor meghozott tudatos döntés esetén, amikor a hallgatók úgy érzik környezetbarát termék mellett döntöttek, büszkék, nyugodtak és boldogok. A megkérdezett hallgatók szinte mindegyike úgy gondolja, hogy a cégeknek feladata, hogy termékei fejlesztésénél és teljes életciklusánál tudatosan, vagyis a termék gyártásától az elhasználódásáig, gondoljanak a környezetre.
A termékek és csomagolások alapanyagának körforgásban tartásában a szelektív hulladékgyűjtésnek elengedhetetlen szerepe van, amit a válaszadó fiatalok mintegy 91%-a is így gondol. A hulladékok megfelelő otthoni gyűjtésében hasonló arányban aktívak a megkérdezett hallgatók, de közel felük még úgy érzi nem kap elegendő információt a hulladékok újrahasznosításáról.
Együtt egy fenntartható jövőért
A klímaváltozás adta kihívásokra mindenkinek feladata, hogy a saját szintjén reagáljon, így gondolja a fiatalok mintegy 40%-a. Második helyen a gyártókat tartják felelősnek azért, hogy fenntartható termékeket és szolgáltatásokat kínálva reagáljon a problémára.
Nem csak a aludoboz visszagyűjtésben való részvételből, hanem a hallgatók válaszaiból is látható, hogy a fenntarthatóság kérdése nagyon is foglalkoztatja a fiatalokat és hajlandóak aktívan részt venni a klímakihívás adta helyzet megoldásában, amiben a közös edukációnak nagyob fontos szerepe van.