U CAN THINK GREEN

Zöldkötvényből épült a HELL ENERGY új szikszói gyára

2025. április 17. - Mihály Eszter

Megnyílt Szikszón a HELL legmodernebb technológiával felszerelt új gyárrésze. A 2006 óta ismert márka mára az FMCG terület egyik meghatározó szereplőjévé vált. Az új gyáregység átadásával a HELL gyárkomplexuma immár 77,11 hektáron (771 100 négyzetméteren) terül el. Ezzel a bővítéssel a magyar tulajdonú vállalatcsoport a világ legnagyobb olyan integrált óriásüzemét működteti, ahol egy helyszínen zajlik az alumínium italos dobozok gyártása és töltése. Ennek köszönhetően jelentősen csökkent a logisztikából származó környezeti terhelés is. A gyár építésének finanszírozása zöld kötvényből történt, amelyet az éghajlati és környezeti problémák kezelését támogató beruházások, projektek, kiadások vagy eszközök finanszírozására lehet felhasználni. 

hell_uj_gyar.jpgA HELL ENERGY szikszói gyárkomplexuma

 

 

 

Új életet kaptak a molinók: varró workshop a hulladékcsökkentés jegyében

A HELL ENERGY a 2024-es Európai Hulladékcsökkentési Hét alkalmából varró workshopot szervezett a miskolci Tű Cérna Szeretet Varrodával, amelyen a vállalat saját, már nem használt molinóiból és a XIXO által szponzorált szikszói bringapark mesh hálóiból készítettek táskát a HELL munkavállalói. 

A kezdeményezés különlegessége az együttműködő partner is: A Tű, Cérna, Szeretet varroda a Magyar Vöröskereszt Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Szervezetének társadalmi vállalkozása, ahol csökkent munkaképességű munkatársakat foglalkoztatnak. 

További varró projekteken is dolgozunk a szervezettel, amelyek eredményeiről hamarosan beszámolunk! 

20241123_111332.jpg

20241123_112231.jpg
20241123_111447.jpg

“Legjobb CSR kommunikációért” díjat nyert a HELL ALUMÁNIA kampánya

2024 novemberében került sor a CSR Hungary díjátadó ünnepségére, amelyen a HELL edukációs kampányát “Legjobb CSR kommunikációért” díjjal jutalmazták. Az ALUMÁNIA projekt az alumínium csomagolás környezeti előnyeiről, újrahasznosításáról és a körforgásos gazdaságban betöltött szerepéről edukálta a fiatalokat a Miskolci és a Pécsi Egyetemen játékos, interaktív módon. Az egy hónapos aludoboz visszagyűjtő aktivitás alatt több mint 10.000 csomagolást gyűjtöttek össze a hallgatók. A program részletei itt érhetőek el.

Az ALUMÁNIA kampány a 2022-ben indított, és azóta több hazai és nemzetközi díjat is elnyert HELLoALU edukációs program része. Ha szeretnél többet megtudni a HELL ENERGY szemléletformáló aktivitásairól látogass el a helloalu.hu oldalra!

 

CSR Hungary Díj • A Magyar Üzleti Felelősség Díja

Forrás

 

Így lett HELL molinóból táska a Föld Napján

A HELL ENERGY 2024 áprilisában, a Föld Napján egy különleges varró workshopot szervezet, ahol a Budapest Garden-ben lecserélt régi arculattal rendelkező, használt HELL molinókat és mesh hálókat dolgozhatták fel munkavállalók. A program egyszerre szólt a hulladékcsökkentésről, az újrafelhasználás fontosságáról és egy szuper hangulatú csapatépítésről, amiről az alábbi képek is árulkodnak.

hell_molino_workshop.png

hell_molino_workshop_2.png

hell_molino_workshop_3.png

hell_molino_workshop_4.png

Két éves a HELLoALU

A HELL ENERGY HELLo ALU szemléletformáló programsorozatának keretében 2023-ban olyan edukációs aktivitások valósultak meg, amelyek minden fogyasztói korosztályt más-más programmal szólítottak meg. Az év elejétől sorban haladva a középiskolás, majd az egyetemista és a fiatal felnőtt korosztályt végül a felnőtteket vontuk be az oktató, aludoboz visszagyűjtő aktivitásokba.

 HELLo ALU! iskolai aktivitás miskolci középiskolákban

2023 tavaszán információs táblákkal ellátott hulladékgyűjtő szigeteket helyeztünk ki hét miskolci középiskolában azzal a céllal, hogy a fiatalok a műanyag, az alumínium és a papír hulladék környezeti hatásáról és újrahasznosításáról kapjanak megfelelő információkat. A több száz kihelyezett gyűjtőpont mellett tanórák keretében is beszélgettünk a diákokkal a különböző hulladéktípusokról és a szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról. Emellett diákok százai válaszoltak kérdéseinkre a fenntarthatósághoz kapcsolódó tudásukról, érzéseikről egy online kérdőív keretében. A felmérés eredményei alapján is látszik, hogy a fiatalok nagyon nyitottak és fogékonyak a fenntarthatósági témákkal kapcsolatban, ami megerősíti az edukáció elengedhetetlen szerepét.

Aludoboz visszagyűjtés a Miskolci Egyetemen és a Pécsi Tudományegyetemen

A Fenntarthatóság Hetén ápr. 24. és 28. között a Pécsi Tudományegyetemen rendeztük meg a “Nagyobb dobás, mint gondolnád!” aludoboz visszagyűjtő aktivitást. A kitelepülés központi eleme az aludoboz gyűjtőfal volt. Az egy hetes visszagyűjtési program alatt a lelkes fiatalok több ezer aludobozt gyűjtöttek össze.

A pécsi egyetemi aktivitással egyidőben a Miskolci Egyetemen is elindult az aludoboz visszagyűjtő és edukációs program. Az egyetem 5 központi helyszínén egy hónapra visszagyűjtő pontokat hoztunk létre. Ehhez a korábbi villamosmegálló kampány keretében használt paneleket alakítottuk át egyedi mobil gyűjtőfallá. A hallgatók ösztönzéseképpen pihenő sarkok kialakítását ígértük az egyetemen az összegyűjtött dobozok számának függvényében. Az aktuális állást a fiatalok a HELLo ALU oldalán tudták nyomon követni. A diákok túlszárnyalták a kampány elvárásait, így több ”chill zónával” is gazdagodott az egyetem.

Mindkét egyetemi aktivitás során egy online kérdőíves felmérés keretében megkérdeztük a hallgatókat, hogy hogyan élik meg a klímaváltozás problémáját, mennyire tudatosak vásárláskor és mennyire tartják fontosnak a szelektív hulladékgyűjtést. Több száz magyar és külföldi egyetemista töltötte ki a kérdőívet. Bővebben itt olvashatsz róla.

Dobozgraffiti fal a fesztiválokon

Az idei fesztiválszezonban egy igazán látványos szemléletformáló aktivitás valósult meg az EFOTT és a Campus fesztiválon. Az aludoboz visszagyűjtő aktivitás középpontjában egy 5 méter széles és 2 méter magas dobozgraffiti fal állt. A fal egy olyan pixelekből álló kép kerete volt, amelynek a képpontjait a visszagyűjtött aludobozok alkották. A fesztiválozók maguk is megfesthették az üres aludobozaikat. Az aktivitás egyszerre volt aludoboz visszagyűjtés és egy közösségi, élményalapú program is. A program eredményeként az EFOTT-on és a Campus fesztiválon több ezer aludobozt gyűjtöttek vissza a fesztiválozók.

HELLo ALU aludoboz visszagyűjtés a Jabil-ban

A HELLo ALU program következő aktivitásának célcsoportja a munkavállalók voltak. A projekt keretében egy kiemelt partnerünkkel, a Jabil Circuit Magyarország Kft.-vel működtünk együtt. A nemzetközi nagyvállalat tiszaújvárosi telephelyén szerveztünk aludoboz visszagyűjtő aktivitást dolgozói számára. A négy hétig tartó aktivitás során két visszagyűjtő automata került kihelyezésre, így a dolgozók bármikor leadhatták üres aludobozaikat, ezzel egy gyáron belüli zárt láncú visszaforgatást valósíthattunk meg. A figyelemfelkeltő aktivitásnak köszönhetően a munkavállalók megismerhették, hogy miért is fontos körforgásban tartani az alumíniumot. A kezdeményezés végére több ezer aludoboz gyűlt össze, amelyeket újrahasznosításra küldtünk.

Fenntartható italcsomagolások bemutatása a Planet Budapesten

Az immár hagyományteremtő Planet Budapest fenntarthatósági expo és élményprogramon a HELL ENERGY is részt vett kiállítóként és előadóként egyaránt. A rendezvényen a HELL fenntartható italcsomagolási megoldásait, a végtelenszer újrahasznosítható aludobozt és a  csomagolásmentes szűrt vizet, a Floewatert mutattuk be.

2023-as elismeréseink

Az immár 2 éve indított HELLo ALU program 2023-ban is számos hazai díjban részesült, elnyerte többek között a Marketing Diamond Awards kitüntetését, a Magyar Marketing Szövetség Zöld Kommunikációs Díját és a Fenntarthatóság Szimbóluma elismerést, valamint harmadjára hozhattuk el a CSR Hungary Díját is.  Büszkék vagyunk arra, hogy egyedüli magyar vállalatként a HELL ENERGY HELLo ALU kampányával a nemzetközi Global Good Awards elismerését is elnyertük.

Az elkövetkezendő időszakban a HELLo ALU program keretében további izgalmas szemléletformáló aktivitásokkal készülünk, hogy közösen haladhassunk tovább a fenntartható, körforgásos gazdaság felé!

 Az aktuális programokról a HELLo ALU oldalán tudsz tájékozódni!

“A körforgásos gazdaság maga a CHEP üzleti modellje.”

A CHEP raklap bérbeadással foglalkozó nemzetközi vállalat partnereinek segít csökkenteni a széndioxid kibocsátását, emellett nagy hangsúlyt fektet saját fenntarthatósági törekvéseire is. Az ausztrál gyökerű Brambles tulajdonában lévő vállalat több mint 70 éve működteti a világon körkörös gazdaságon alapuló rendszerét. Barla-Szabóné Illés Nórával, a CHEP Magyarország ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a vállalat fenntarthatósági céljairól és a CO2 kibocsátás csökkentésének lehetőségeiről a logisztikában. 

Hogyan épül a CHEP üzleti modellje a körforgásos gazdaság szemléletre? Milyen szolgáltatásokat nyújtanak ügyfeleiknek?

A körforgásos gazdaság gyakorlatilag maga a CHEP üzleti modellje. A világon mindenhol jelen vagyunk és gyártókkal, kereskedőkkel dolgozunk együtt. Az üzleti modell azon alapul hogy raklapokat adunk bérbe, jellemzően fa raklapokat, főként élelmiszergyártóknak. Ezek a vállalatok elszállítják a raklapjainkon a termékeiket a kereskedőkhöz, akiktől mi begyűjtjük, és ellenőrizzük, szükség esetén megjavítunk a raklapokat. Ennek a folyamatnak köszönhetően nem keletkezik hulladék. A már nem javítható fa elemek is újrahasznosításra kerülnek, daráljuk, komposztáljuk vagy egyéb módon hasznosítjuk őket. Ez a fizikai körforgásos modell jellemzi az üzleti modellünket. 

Az alapanyagok kiválasztásakor is nagy hangsúlyt fektetünk a fenntarthatóságra, ezért fenntartható erdőgazdálkodásból származó, magas minőségű faanyaggal dolgozunk. Hiszünk abban, hogy a magas minőségű alapanyag környezetkímélőbb megoldás, hiszen így tartósabb és hosszabb ideig újrahasznosítható raklapokat tudunk gyártani. 

chep_model.png

CHEP üzleti modell
Forrás: CHEP Magyarország

Az egyszer használatos, illetve a csereraklaphoz képest mennyivel és milyen területeken csökkenthető a környezeti terhelés az Önök által kidolgozott “Megosztás és újrafelhasználás” módszerével?

Ehhez elsőként szeretném röviden összefoglalni, hogyan működik a hagyományos csereraklap és az egyszer használatos raklap modellje. Vannak olyan gyártók, aki alapból egyutas raklapokat használnak, amiből rögtön hulladék lesz egy használat után. A másik esetben a csereraklapoknál áruátvételkor a kereskedő átveszi a raklapokon lévő termékeket és cserébe jó esetben ugyanolyan minőségű és mennyiségű raklapot ad a gyártónak, amit ő visszaszállít a telephelyére. Ez az üres raklapokkal történő visszaút rengeteg felesleges szén-dioxid kibocsátást jelent.

Működési modellünk alternatívát kínál a hagyományos raklaptulajdonlási megközelítéssel szemben, csökkentve az ügyfelek különféle kapcsolódó kiadásait, beleértve a beszerzést, tárolást és javítást.

A szállítási folyamatból adódó CO2 kibocsátás akár 60-70%-al csökkenthető a CHEP raklap bérlés modelljével, amelyet nyomon követünk ügyfeleink számára. Partnerünk a HELL ENERGY Magyarország Kft. 2022-ben több mint 164.000 kg-al csökkentette a szállításból adódó emissziót a raklapbérleti szolgáltatásunknak köszönhetően. Emellett az is bizonyított, hogy ha jó minőségű a raklap, akkor kevesebb selejt, szállításból adódó élelmiszer hulladék, és csomagolási hulladék keletkezik. 

A megosztáson alapuló módszerünk egy következő szint, amellyel tovább tudjuk csökkenteni a szállításból adódó kibocsátást. Szállítási együttműködéseket tudunk kötni a partnereinkkel, amelyeknek a keretében összeszervezzük az üres raklapok szállítását, így akár ők is tudnak segíteni a raklapok visszagyűjtésében.

chep_1.jpg

chep_2.jpgHELL ENERGY Fenntarthatósági tanúsítvány

Miről szól a Hulladék Nélküli Világ ügyfélprogram?

Ha valaki az ügyfelünk lesz, akkor az úgynevezett visszfuvar, vagyis az üres raklapok visszaszállítása, az első, amit biztosan megspórol. A második lépés a széndioxid kibocsátá

csökkentéséhez pedig a Hulladék Nélküli Világ program. Olyan további kérdésekben nyújtunk segítséget a program keretében tanácsadással és workshopokkal partnereinknek, mint a rendszerben keletkező selejtek csökkentése, vagy épp a szállítás optimalizálása az imént említett szállítmányozási együttműködéseknek köszönhetően.

Milyen rövid távú célkitűzései vannak a CHEP-nek, amivel szeretnék a vállalat környezeti terhelését tovább csökkenteni? Milyen lépéseket tesznek a célok elérése érdekében?

A CHEP-nél az a törekvésünk, hogy pozitív hatást gyakoroljunk a bolygóra és a társadalomra, úttörő szerepet töltsünk be a körforgásos ellátási láncok fejlesztésében. 

Magyarországon csatlakoztunk a Lean and Green programhoz, ami adott egy keretrendszert számunkra a további fejlődéshez. Készítettünk egy akciótervet, amelyben kidolgoztuk, hogy 2020 és 2025 között milyen lépésekkel szeretnénk csökkenteni a CO2 kibocsátásunkat. 

A terv összesen 3 pillérre épül. Itt az a nagy különbség, hogy eddig a partnereink szállításból adódó szén-dioxid kibocsátásáról volt szó, itt pedig azt vizsgáltuk, hogy mi magunk a saját operációnkban mit tudunk még tenni. Ehhez kevesebb szállítási kilométerre vagy optimálisabb rakodótér kihasználtságra lesz szükség. Utóbbi cél eléréséhez 30%-al szeretnénk növelni raklapbegyűjtéskor a a raktérkihasználtságát. Ehhez nagyon fontos lépés az együttműködések kialakítása és a tudatosság növelése a lánc szereplői között. 

Európai és hazai szinten milyen trendeket lát a fenntarthatóbb szállítmányozási megoldásokra?

Ami még Magyarországon gyerekcipőben jár az az imént említett együttműködés rész. Más országokban a gyártók, kereskedők, szolgáltatók sokkal jobban összekapcsolódtak már. A Lean and Green program ezért is egy nagyon jó gyakorlat, amely segíti a szállítási együttműködések kialakítását. Emellett az alternatív meghajtású szállítási módokban például az elektromos autókban látok nagy potenciált, de ezeknek a járműveknek a szállítmányozásba való bevonásához még a technológiai, szabályozási körülmények nem kedvezőek. Kicsi arányban vannak műanyag raklapjaink is, amelyeket ugyanúgy visszagyűjtünk. Ezek újrahasznosítható műanyagból készülnek, de szeretnénk ha rövidesen már az alapanyaguk is 100%-ban újrahasznosított műanyag lenne. A sérült műanyag raklapok újrahasznosítása még globális szinten is fejlesztés alatt áll. 

Ezen trendek mellett még számos jógyakorlat található a világon, amelyeket remélhetőleg a közeljövőben itthon is tudunk majd alkalmazni.

Szintet lépett az emberi szervezet műanyagszennyezése

Nemzetközi tanulmányok szerint éves szinten akár 90.000-120.000 mikroműanyagot is lenyelhetünk, ha palackozott vizet iszunk (1), műszálas ruhák mosásánál pedig egy-egy alkalommal akár 70 ezer apró műanyag szemcse is bekerülhet a szennyvízbe. (2)
De mit is jelent pontosan az, hogy mikroműanyag, hogyan keletkezik és mit tudunk tenni ellene?

mikromuanyag.png

Forrás: Canva

Éves szinten mintegy 300 millió tonna műanyagot gyártunk, aminek csak a 10%-a kerül újrahasznosításra, a többit vagy elégetik vagy hulladéklerakóba kerül, illetve jelentős részük a természetbe. A műanyag előállítása szintetikus úton történik, kémiai szerkezete miatt a természetben lebontó folyamatokat végző mikroorganizmusok nem tudják lebontani a műanyagot és a kémiai folyamatokkal (oxidáció) szemben is nagyon ellenálló ez az anyag. A műanyag tehát nem bomlik le, hanem nagyon apró, 5 mm-nél kisebb darabokra esik szét, ezeket hívjuk mikroműanyagoknak. (3)

A palackozott vizekben akár harmincszor több mikroműanyag lehet, mint a csapvízben

Ezek a részecskék több szempontból is károsak az élőlények, beleértve az emberek egészségére. A műanyagot alkotó elemek és a részecskék felületén összegyűlt kemikáliák úgy jutnak a szervezetünkbe, hogy nem is tudunk róla. Minél kisebb egy mikroműanyag, annál nagyobb kockázatot jelent, mert a szervezetünk csak a nagyobb darabokat képes észlelni és kilökni magából. (4)  Nemzetközi tanulmányok szerint éves szinten akár 90.000-120.000 mikroműanyagot is lenyelhetünk, ha palackozott vizet iszunk, míg a csapvíz esetén ez a szám jóval alacsonyabb, 4.000-6.000 darab.(5)  

Mikroműanyagok a mindennapokban

A műanyag az életünk szinte minden területén megtalálható az elektronikai eszközökön át a ruhákig. Több területen az ipar használ is mikroműanyagot, például a kozmetikai termékeknél alkalmaznak mikrogyöngyöket hámlasztáshoz. A mikroműanyag keletkezése egy szemmel nem látható folyamat, ami olyan hétköznapi cselekedeteinknél is megtörténik, mint a mosás. A szintetikus anyagból készült ruháknál nagy mennyiségben keletkezik mikroműanyag mosás közben, ami így bekerül a szennyvízhálózatba. A PET palackoknál a szállítás közbeni rázkódás, a napfénynek való kitettség vagy épp a kupak lecsavarása közbeni súrlódás mind-mind az apró műanyag darabok leválását eredményezik. Kutatások kimutatták, hogy az újrahasználható műanyagból készült PET palackokból még több mikroműanyag oldódik ki, mint az egyszer használatosokból, mert a palack újrahasználata növeli a belső felület kopásának mértékét, így további mikroműanyag-részecskék szabadulnak fel a palack belső felületéről. (6)

Uniós szabályozás a mikroműanyag felhasználása ellen

Idén szeptemberben az Európai Bizottság egy új intézkedést fogadott el, melynek célja a szándékos mikroműanyag felhasználás csökkentése, illetve a szabályozás a mikroműanyag értékesítésére is vonatkozik. Olyan termékeket érint ez a lépés, mint például a korábban már említett kozmetikumok és a mesterséges sport felületeken használt szemcsés töltőanyagok. (7)

Bár a mikroműanyagot nem tudjuk teljesen kizárni az életünkből, jelentősen tudjuk csökkenteni a háztartásunkban keletkező mennyiségét, azzal, hogy kerüljük a műanyag eszközök használatát. Ahogy a korábban említett kutatás is kimutatta, ha palackozott víz helyett csapvizet iszunk, azzal jelentősen kevesebb mikroműanyagot viszünk be a szervezetünkbe. Ennél még egy szinttel jobb, ha a csapvizet még vízszűrő berendezéssel átszűrjük. A szintetikus anyagú ruhák mosása esetén pedig használhatunk mikroműanyagszűrő zsákot, illetve rendelkezésre állnak mosógépekhez kapható, vagy már eleve a mosógépbe épített szűrők. 



1, 6 https://www.downtoearth.org.in/blog/pollution/microplastics-time-bomb-why-we-should-not-reuse-plastic-water-bottles-88668  

https://ng.24.hu/fold/2021/11/26/nem-csokken-a-mikromuanyagok-mennyisege-a-tiszaban/ 

 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0048969720307427?via%3Dihub 

3 https://mikromuanyag.hu/Mi-az-a-mikrom%C5%B1anyag 

4 https://greendex.hu/mikromuanyag-mindenhol-a-csapbol-is-ez-folyik/ 

5 https://edition.cnn.com/2019/06/05/health/microplastic-particle-ingestion-study/index.html 

7 https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_4581 

Lean and Green program a fenntartható logisztikáért

A 15 éves Lean and Green programhoz mára több mint 500 vállalkozás csatlakozott európaszerte. A Hollandiából induló kezdeményezés célja, hogy támogassa a vállalatokat logisztikai folyamataik széndioxid kibocsátásának csökkentésében. Hogyan épül fel a Lean and Green program és miben segíti egy fenntartható logisztikai rendszer kialakítását? - ezekről a kérdésekről beszélgettünk Krázli Zoltánnal, a GS1 Magyarország szektormenedzsment igazgatójával. 

lean_and_green.png gs1_2.png

 Mióta és milyen formában működik Magyarországon a program?

A fél évszázados múltra tekintő GS1 nonprofit szervezet fejleszti és fenntartja a legszélesebb körben alkalmazott globális szabványokat, mint például a vonalkódot, a hatékony üzleti kommunikáció érdekében. Több országban a GS1 vállalta a Lean and Green programnak a helyi koordinálását, mert az ellátási lánc minden szereplőjével kapcsolatban vagyunk.

Magyarország 2019 novemberében csatlakozott hivatalosan a Lean and Green programhoz a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társasággal közösen a Holland Királyság budapesti nagykövetségének megkeresésére. A program indulása itthon a COVID járvány miatt azonban 2021 nyarára tolódott. 

Miben segíti a Lean and Green program a résztvevő vállalatokat?

A program több pillérből épül fel, az első fontos része a mérési módszertanok biztosítása. Csak arra van befolyásunk, amit pontosan ismerünk, ezért kezdő lépésként nagyon fontos, hogy megtanulja minden vállalat precízen mérni a saját kibocsátását. Ez többek között olyan tényezőkből épül fel, mint az üzemanyaghasználat, a szállított tömeg vagy épp a futott kilométer. 

A mérések mellett fontos megismernünk azt is, hogy honnan tudjuk beszerezni a kibocsátás megállapításához szükséges adatokat. Milyen szoftverek mely adatait kell lekérnünk. Itt szintén módszertanokkal segítjük a vállalatokat, hogy minél gördülékenyebb legyen az adatgyűjtés.

Miután a vállalkozásnak rendelkezésére állnak a kibocsátási adatai és megismerte a jelenlegi állapotát következő lépésként egy úgynevezett akció tervet kell készítenie. Ez egy olyan fejlesztési terv, ami alapján éves szintre lebontva előkészíti magának a cég a CO2 kibocsátás csökkentését elősegítő lépéseket, fejlesztéseket. A tudatos tervezést évenkénti ellenőrzés követi, ami segít korrigálni a tervet, ha nem sikerült elérni a célértékeket. Ennek az akciótervnek az elkészítésében szintén segítséget nyújt a Lean and Green program.

Emellett a kezdeményezéshez csatlakozó vállalatok bekerülnek egy olyan szakmai közösségbe, ahol egymástól és a fenntartható megoldásokat kínáló szervezetektől tanulhatnak. 

Hogyan működik a program öt csillag rendszere és ki minősíti a vállalatokat?

Az öt csillagból felépülő minősítési rendszerünkben minden vállalatnak a saját akcióterve alapján kell haladnia. Az első csillag eléréséhez 5 év áll rendelkezésre, míg a másodiknál már csak három.  Minél előrébb haladnak a vállalkozások a minősítési rendszerben, annál pontosabban kell mérniük a kibocsátásukat. Emellett minden szinttel egyre nagyobb területet érintően kell csökkenteni a Scope 1-et (vállalat közvetlen kibocsátását). Ez azt jelenti az első csillag esetén, hogy a kibocsátás 50%-án belül kell 20%-ot csökkenteni. Ez a rugalmasság azért is fontos az első lépéseknél, mert a vállalatnak nem minden területre van azonos mértékű ráhatása például az alvállalkozók esetén, így maga tudja megválasztani a területeket, ahol elkezdi a csökkentést.

Az, hogy ki végzi a minősítést, országonként változó. A hitelesség és a szakmai elismerés mindenképp nagyon fontos a minősítést végző szervezet kiválasztásakor, ami lehet külső tanácsadó cég, a Lean and Green koordináló szervezet, egyetem vagy szakmai szervezet. Minden audit alapját a központilag meghatározott kritériumrendszerek adják. Magyarországon most alakul ki, hogy melyik lesz ez a minősítési mód, szervezet, a döntés a résztvevő vállalatokkal közösen történik. 

gs1_cikk.jpg

Milyen intézkedéseket tehet egy vállalat a fenntartható logisztika érdekében és milyen trendek láthatóak ezen a területen?

A kibocsátást csökkentő intézkedésekre számtalan eszköz van az egyszerű hétköznapi megoldásokon át a legújabb technológiai fejlesztésekig. Az egyik fő terület, a szállítmányozás, ahol a fuvartervezés, az üresjáratok csökkentése, a sofőrök vezetéstechnikájának javítása, a szállítási telítettség növelése mind-mind olyan feladat, amin sokat lehet javítani. A raktározásban szintén nem kell bonyolult dolgokra gondolni, a raktár megfelelő hűtési-fűtési rendszere nagyban kihat az energiafelhasználására, vagy például az elrendezése segít a belső szállítási utak lerövidítésében, a párhuzamos folyamatok pedig csökkentik az üresjáratot. 

A logisztika az online vásárlás elterjedésével még nagyobb hangsúlyt kapott és úgy gondolom ezen a területen nagy változások várhatóak az elkövetkezendő időszakban. Az ESG jelentési kötelezettség szintén ezt a tendenciát erősíti. Bár a COVID alatt úgy tűnt a rövid ellátási láncok újra előtérbe kerülnek majd, de mivel ez egy elég költséges átalakítási folyamat, így erre nem látok jelenleg sok kezdeményezést. Azonban a digitalizáció, az automatizálás, a minél energiahatékonyabb működés sok-sok lehetőséget tartogat a jövőre nézve, ami elősegíti a széndioxid kibocsátás csökkentését. 

Planet Budapest 2023: Milyen a fenntartható italcsomagolás?

Idén második alkalommal került megrendezésre a Planet Budapest fenntarthatósági expo és élményprogram. Az öt napos rendezvényen közül 140 kiállító, sok-sok izgalmas szakmai beszélgetés és interaktív programok várták az érdeklődőket. Az eseményen előadóként és kiállítóként is bemutatta fenntartható italcsomagolási megoldásait a HELL Energy. 

_dsc3836.jpg

A rendezvényen mind a szakemberek, mind a fenntarthatóság iránt érdeklődő fiatalok és felnőttek egyaránt megismerkedhetnek a legújabb technológiai innovációkkal és fenntarthatósági megoldásokkal. A számos iparágat bemutató eseményen, többek között olyan témák kerültek megvitatásra, mint a természetközeli mezőgazdaság, a vízgazdálkodás vagy épp a fenntartható csomagolások. Utóbbi témakörben tartott előadást a HELL CSR menedzsere, Mihály Eszter is, aki az italiparban és a vendéglátásban alkalmazható környezetbarát csomagolási megoldásokról mesélt. 

A csomagolóiparban meghatározó szerepet játszó műanyag egészségre és környezetre gyakorolt káros hatásait számos tanulmány bizonyítja már, mégis csupán Magyarországon évente mintegy 1,5 milliárd PET palack kerül legyártásra. A hatalmas mennyiségben használatos műanyag több szempontból is óriási terhet ró környezetünkre. Egyrészt a műanyag csomagolás előállításához 98%-ban továbbra is elsődleges nyersanyagokat használnak, vagyis kőolajat az újrahasznosított alapanyagok helyett. 1 Másrészt a műanyag nem alkalmas arra, hogy folyamatosan újrahasznosításra kerüljön. Az 1950 óta legyártott összes műanyagnak mindössze a 9%-a került újrahasznosításra, ráadásul minden újrahasznosítással romlik az anyag minőségű, így csupán pár alkalommal lehet felhasználni alapanyagként. 2

A tudatos gyártók ezért keresik a műanyagot kiváltó egyéb alternatívákat. A Planet Budapesten a HELL Energy két fenntartható csomagolási megoldást mutatott be. A cégcsoport az utóbbi öt évben 60%-al csökkentette a PET palack csomagolású termékeik arányát a portfóliójában, így ez az arány mára csak 5% és 2025-re 1% alá fog kerülni. Ezzel a folyamattal párhuzamosan növelték az alumínium csomagolások arányát, amely 100%-ban, minőségromlás nélkül végtelenszer újrahasznosítható alapanyagként a körforgásos gazdaság kialakításában fontos szerepet játszik. A HELL aludobozai újrahasznosított alumíniumból készülnek, aminek az elkészítése gyors és gazdaságos, hisz az elsődleges gyártáshoz szükséges energia mindössze 5%-át igényli, így ökológiai lábnyom tekintetében is a leghatékonyabb italcsomagolás. 3  A csomagoláson túlmutatóan a fenntarthatósági szemlélet a vállalat egész működésére kihat, amely magába foglalja többek között a logisztikai fejlesztéseket, az energiafelhasználást és a fogyasztói edukációt is. 

A legkörnyezetbarátabb megoldás azonban az, ha nem is használunk csomagolást. Erre jó példa a HELL 2021-ben indított Floewater márkája, ami a vendéglátásban kínál csomagolásmentes megoldást. A Floewater egy speciális vízszűrő segítségével a helyi vízhálózatra kapcsolódva biztosít mindig friss szűrt vizet, ezzel fenntartható alternatívát kínálva a PET palackba csomagolt ásványvizekre. A vendéglátóhelyek mellett a Floewater szolgáltatás fitness termek és munkahelyek számára is elérhető. 

A fenntartható csomagolások szekcióban egy kerekasztal beszélgetés is megrendezésre került az élelmiszeriparban megfigyelhető csomagolási trendekről, amiben a HELL Energy mellett a Varga Pincészet, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége és a Univer szakértői beszélgettek. A gyártókat és kereskedőket nagyban érintő visszaváltási rendszer volt az egyik fő téma, ami 2024 januárjától lép életbe. Az idén júliusban már bevezetésre került a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR), amellyel kapcsolatban a beszélgető partnerek megosztották tapasztalataikat. Utóbbi rendszer azt jelenti, hogy a termékek gyártói viselik a pénzügyi felelősséget a hulladék kezelésért a termék teljes életciklusa során. Ezek a változtatások még sok kérdést és kihívást vetnek fel a piaci szereplők számára, de ettől függetlenül mindannyian remélik, hogy egy jól működő rendszert sikerül kialakítani, ami mindenki számára előnyös. A piac motiválása a fenntartható alternatívák iránt mindenképp egy olyan cél, amit a szakemberek elengedhetetlenül fontosnak tartanak, de az odavezető út egy maraton, aminek még viszonylag az elején járunk.

 

  1. https://www.ellenmacarthurfoundation.org/the-new-plastics-economy-rethinking-the-future-of-plastics
  2. https://www.dw.com/en/why-most-plastic-cant-be-recycled/a-64978847 
  3. https://european-aluminium.eu/about-aluminium/the-material/ 

 

Egyedüli magyar vállalatként szerepel a HELL ENERGY a nemzetközi Global Good Awards díjazottai között

A Global Good Awards egy nemzetközi társadalmi és fenntarthatósági díj vállalatoknak, civil szervezeteknek és társadalmi vállalkozásoknak. A versenyre a világ minden tájáról lehet pályázni kicsi és nagy szervezeteknek egyaránt. Ami összeköti a résztvevőket az az értékvezérelt vezetés, a valós cselekvés és a mérhető eredmények. 

gga_2023_roundal_tag_bronze.png

A HELL ENERGY Magyarország Kft. HELLo ALU szemléletformáló kampánya a “Best Campaign of the Year” kategóriában bronz minősítést nyert. A tavaly útjára indított CSR kampány célja, hogy játékos és interaktív módon hívja fel a fogyasztók figyelmét az alumínium csomagolás előnyeire és körforgásban tartásának fontosságára. A tavalyi évben az aktivitások keretében a fogyasztók összesen mintegy 33.000 aludobozt gyűjtöttek vissza fesztiválokon, villamos megállókban és áruházakban. Emellett a kampány összesen 16,4 millió elérést szerzett.  Az idei évben a program a középiskolásokat, az egyetemistákat, a fiatal felnőtteket és a dolgozókat korosztályspecifikus edukációs aktivitásokkal célozza meg, ezzel oktatva őket a körforgásos gazdaságra.

A 2023-as Global Good Awards-on összesen 19 kategóriában lehetett nevezni. A pályázaton más magyar vállalat nem került díjazásra, ráadásul a HELL-nek olyan nagy világvállalatokkal kellett megmérkőznie, mint a KPMG, Canon, Unilever, Oracle vagy a Veolia. A “Best Campaign of the Year” kategóriában a HELLo ALU többek között a 11,5 milliós elérést szerzett Hubbub: Eat your pumpkin-nal és Anglia egyik legismertebb mentális egészségről szóló kampányával, az ITV által szervezett Britain Get Talking-gal versenyzett.

A pályázat zárásaként 2023 októberében megrendezésre kerül a The Purpose Summit, egy egész napos konferencia, amelyen tapasztalt üzleti vezetők és a Global Good Awards nyertesei osztják meg tapasztalataikat arról, hogyan váltották tettekre az értékrend orientált stratégiákat. Emellett a résztvevők interaktív foglalkozásokon tanulhatnak módszereket arról, hogyan lehet változást elérni.

süti beállítások módosítása